
פרקי אבות

הרב יצחק שילת
הניסים שנעשו לאבותינו ובריאת העולם (ה, ג–ה)
בשיעור נמשיך למנות ניסים שאירעו לאבותינו בים סוף ובמקדש - נציין שהניסים שאירעו במקדש אירעו כדרך הטבע, בשונה מהניסים שהזכרנו ביציאת מצרים - ונמנה עשרה נסיונות שניסו ישראל את הקב"ה במדבר. עוד נלמד עשרה דברים שנבראו בבריאת העולם ושמאחר שהקב"ה מחוץ לזמן כל הניסים מתוכננים מששת ימי בראשית.



הנסיונות והניסים שנעשו לאבותינו (ה, ג)
בשיעור נמשיך למנות ניסים שאירעו לאבותינו בים סוף ובמקדש - נציין שהניסים שאירעו במקדש אירעו כדרך הטבע, בשונה מהניסים שהזכרנו ביציאת מצרים - ונמנה עשרה נסיונות שניסו ישראל את הקב"ה במדבר. עוד נלמד עשרה דברים שנבראו בבריאת העולם ושמאחר שהקב"ה מחוץ לזמן כל הניסים מתוכננים מששת ימי בראשית.



על עשרה מאמרות ועשרה דורות (ה, א - ב)
בשיעור נלמד שהתורה מפרטת עשרה פעמים על מעשי הקב"ה בבריאת העולם כדי להיפרע ממפסידי נפשם ולתן שכר למתקני נפשם, מכיוון שמטרת העולם היא שהאדם יגיע לשלמות, וכשאנשים פוגעים או מתקנים את נפשם הם פוגעים או מפסידים את העולם, בהתאמה. עוד נלמד שהתורה מפרטת את סיפורי הדורות מאדם עד אברהם כדי להדגים זאת.



הקנאה והתאוה והכבוד מוציאין את האדם מן העולם (ד, כג-כד)
בשיעור נלמד שדברים שפוגעים בעולם הבא מוציאים את האדם מן העולם - מפס ידים אותו, כיוון שמטרת העולם הזה היא להגיע לעולם הבא. עוד נלמד שאדם שהקב"ה דן את העולם דין אמת ולא מוותר על אף מצווה או עבירה - מאחר שכל המעשים הללו כלולים תחת יראת שמים ובחירה חופשית.



משכורת מלימוד תורה - המשך (ד, ז)
בשיעור נלמד עוד דוגמאות מהתנאים על החומרה של הנאה מכבוד התורה. עוד נלמד מקומות שמהווין יוצאי דופן לכלל זה - כאשר יש לאדם מוגבלות פיזית, כאשר אדם זז ממקום למקום מותר להתארח אצל אנשים, מותר לתלמיד חכם להשקיע בעסק ולגרוף על כך רווחים, מותר להקדים תלמיד חכמים בשוק ותלמידי חכמים פטורים ממסים.



משכורת מלימוד תורה (ד, ז)
בשיעור נלמד שתלמידי חכמים לא יכולים לבסס את הכנסתם על גביית תשלום מהקהילה אך כן מותר לקבל כסף בתרומות כשכר בטלה - שכר שנועד לאפשר לתלמיד לעזוב את עבודתו אם כבר עבד במשהו. כל זה מכיוון שיש חילול השם בהטלת עול התשלום לתלמידי חכמים על ההמון - מה שיוביל לראייה של לימוד התורה כמקצוע רגיל.



המחלל שם שמים בסתר נפרעין ממנו בגלוי (ד, ה)
בשיעור נלמד שכל החומרות שנאמרו בחילול השם - פרעון בגלוי (גם למי שחילל בסתר), תלייה עד המוות וכו' - נאמרו גם לגבי שוגג וגם לגבי מזיד, כאשר כמובן ששוגג יקבל עונש מותאם לכך ששגג. עוד נלמד שהדרך הטובה ללמוד היא כדי ללמד ולעשות - ומובטח לאדם שעושה כך שזה לא יפגע לו בלימוד.



מאוד מאוד הווי שפל רוח (ד, ד)
בשיעור נלמד על כך שבשונה משאר המידות שאדם צריך ללכת בדרך באמצע, במידת הענווה אדם צריך להיצמד לענווה ולהתרחק מגאווה ככל הניתן. בנוסף נלמד על מאמרי חז"