top of page

פרשת שבוע - הרב חיים סבתו

הרב חיים סבתו

הרב חיים סבתו

בשלח - בין צעקה להודאה

מה היחס בין בקשה להודאה? מדוע מתעלמת הגמרא משירת הים? ולמה חיזקיה לא הודה לה' כשניצל מסנחריב? השבוע נעסוק בצעקה של עם ישראל על ים סוף, ובהתנהגותם בכלל. נסביר כי עם ישראל רואה את הדברים מזווית של בן כלפי אביו, ולכן קשה לו להכיר בטובה שנעשית לו.

בא - חיפזון, על שום מה?

לפני יציאת מצרים הקב"ה מצווה את משה על אכילת קרבן הפסח ואחד מן הציוויים הוא לאכול אותו בחיפזון. מה העניין בלאכול בחיפזון? מה העיקרון הרוחני שזה בא להראות? בשיעור נראה מספר פירושים לעניין זה, שמהם נלמד כמה מסרים בענייני חינוך ובדרך בה צריך לחנך את הילדים לתורה, אמונה ומצוות.

וארא - "ואזכור את בריתי", וכי יש שכחה לפני הקב"ה?

בתחילת הפרשה ישנם פסוקים מעט לא ברורים. מה ההבדל בין הגילוי האלוקי בא-ל שדי בימי האבות לגילוי האלוקי בשם ה' למשה רבינו? מדוע הקב"ה זוכר את בריתו רק בעקבות השמיעה של נאקת בני ישראל? מה החשיבות של הסיפור של התוכנית האלוקית ליצירת עם ישראל למשה רבינו בזמן הנוכחי? בשיעור נענה על שאלות אלו תשובות שונות, ונברר את משמעותם של הפסוקים הראשונים בפרשת וארא.

שמות - איך מספרים סיפור על אנשים גדולים?

בדרך כלל, בסיפורי מעשיות על אנשים גדולים הם מתוארים כבעלי תכונות יוצאות מגדר הרגיל ובעלי מעשים מופלאים. להבדיל, כאשר התורה מספרת על משה רבינו היא מתחילה בסיפורים אנושיים ופשוטים, בלי מעשי מופתים וניסים גדולים. למה חשוב לתורה להציג את משה רבינו כאנושי ורגיל? מה אנחנו יכולים ללמוד מסיפורים אלו על דמותו של משה רבינו? בשיעור נעבור על כמה מהסיפורים המופיעים בפרשה, ומכל אחד נראה את התכונה המיוחדת של משה רבינו הבאה לידי ביטוי ומתוך כך נבין מה התורה רוצה ללמד אותנו מכך.

ויחי - ממשפחה לעם

מה מייחד את משפחת האבות ונמשך בעם ישראל? מדוע דווקא בפרשת ויחי נשלם הסיפור של המשפחה? בסוף פרשת ויחי, מציג הרמב"ן את הנושא של ספר בראשית - משפחת האבות, ואת הנושא של הספרים הבאים - עם ישראל. בשיעור נעיין בשאלות אלו, ונרחיב על התפקיד המיוחד שנועד לשבטים הקדושים.

ויגש - "אל תירא מרדה מצרימה" - ממה פחד יעקב?

בפרשת ויגש הקב"ה מבטיח ליעקב הבטחה לקראת ירידתו למצרים שעיקרה שיעקב לא צריך לפחד מלרדת למצרים כי הקב"ה ירד איתו. ממה יעקב כל כך חושש בירידה למצרים? ואיך הקב"ה עונה לחששו? בשיעור נלמד את משמעותה של הבטחת הקב"ה ליעקב ונבין לעומק מה הקב"ה אומר ליעקב לפני ירידתו למצרים.

מקץ - אחוות אחים, בימים ההם בזמן הזה

בפרשת מקץ, מסופר על יוסף שמאשים את אחיו בריגול כדי להכריח אותם להוריד את בנימין למצרים. שאלו כל הפרשנים, למה יוסף עשה את כל המהלך הזה? למה הוא לא התגלה לאחיו מיד? בשיעור נראה שתי גישות פרשניות עיקריות, ונתמקד בגישה השנייה. מתוכה נעלה תובנות המתקשרות לסיפור חנוכה ולניצחון המכבים, וגם מסר אקטואלי לימינו אנו ולהתנהגות הנכונה במצב הנוכחי בעם ישראל.

וישב - איך להבין את מכירת יוסף?

לסיפור מכירת יוסף, המופיע בפרשת השבוע, יש כמה מישורים שבהם ניתן להבין את משמעותו. ניתן להבין אותו כריב פשוט בין אחים, אך ניתן גם להבין אותו שהוא נועד כדי להכין את ההצלה של בני ישראל כאשר יגיע הרעב. בנוסף, ישנם דרכים יותר עמוקות להבין את משמעות הסיפור ואת הסיבות שבגינם נמכר יוסף למצרים. בשיעור נראה כמה דרכים חדשות להבין דברים אלו, ונלמד מהם עקרונות חשובים לחיינו כיום.

וישלח - מדוע יעקב לא התחמק מעשו?

בתחילת הפרשה מופיע הסיפור על מפגש יעקב ועשו, ועל ההכנות שיעקב עושה למפגש זה כדי להינצל מעשו. הרמב"ן במקום מקשה על יעקב, מדוע הוא הלך בדרך שעשו נמצא בא ולא הלך בדרכים אחרות? הרי כך הוא לא היה מסכן את עצמו ואת משפחתו ולא היה צריך את כל המתנות וההכנות לקראת המפגש! בשיעור נציע דרך אחרת להבין את מעשי יעקב, נסביר את כוונתו, ונראה שהייתה לו מטרה חשובה בפגישה עם עשו וסיבה טובה למפגש אתו.

ויצא - "והיה ה' לי לא-להים" - מה נדר יעקב?

בתחילת פרשת ויצא, יעקב אבינו מקבל התגלות ראשונה ומפתיעה מהקב"ה. לאחר התגלות זו, יעקב נודר נדר ומציב בו כמה תנאים, אחד מהם - "והיה ה' לי לא-לוקים". גם בברכת ה' לאברהם מופיעה הבטחה דומה - "והייתי לך לאלוקים". מה משמעותה של הבטחה זו? איך היא קשורה לשאר הברכות שנאמרו לאבות, על הזרע ועל הארץ? ואיך נובעות ממנה ההבטחות האחרות שנאמרו ליעקב, שהקב"ה ישמור אותו וישיב אותו לארצו? בשיעור נלמד על הבטחת ה' לאבות ולזרעם, ועל מעלתה הגדולה.

תולדות - עקרות, תפילה וגאולה

בספר בראשית מסופר על עקרותן של האימהות ועל התפילה שבאה בעקבותיה. מדוע האימהות היו עקרות? ומה המשמעות העמוקה של תשובת המדרש - "הקב"ה מתאווה לתפילתן של צדיקים"? בשיעור נרחיב בנושא זה, ונראה את הסברם של הרב קוק והרב רבינוביץ' זצ"ל לגבי ההרגשה הראויה של הצדיק בתפילה. בנוסף, נדון ביחסם המשתנה של הפלישתים ליצחק ונלמד מכך על היחס של אומות העולם לעם ישראל בזמן הגאולה.

חיי שרה - איסור היציאה מהארץ

בפרשתנו אברהם שולח את עבדו למצוא אישה ליצחק ממשפחתו וממולדתו. מדוע אברהם לא שולח את יצחק עצמו למצוא לו אישה, כפי שיצחק שולח את יעקב? האם הסתמכות העבד על הגורל היא חיובית או שהוא לא היה צריך לנהוג כך? בשיעור נדון בשאלות אלו, ונלמד על מעלתו של יצחק אבינו. בנוסף, נראה את הבעייתיות שבהסתמכות על גורל ואת ההבדל בין התנהגות אברהם אבינו לעבדו במצבי אין-ברירה.

וירא - ניסיון העקידה

מדוע הקב"ה מצווה את אברהם לעקוד את בנו, בניגוד לציווי האלוקי נגד הרג? בפרשת וירא מופיע הסיפור המפורסם על עקידת יצחק, ובשיעור נראה כמה תשובות מיוחדות לשאלה זו. מתוך תשובות אלו נלמד כמה לקחים חשובים, מהם בחינוך ומהם על ניסיונות. בנוסף, מתוך הדברים נראה את גדולתו של אברהם אבינו ומעלתו העצומה.

לך לך - אשר בחרת באברם

מדוע הקב"ה בחר באברהם? בפסוקים עצמם לא מוזכר שום דבר על מעשיו הקודמים, אך המדרש מספר לנו שאברהם לא נבחר מ"שום מקום", אלא נבחר על רקע מעשיו הגדולים הקודמים. מה התורה רוצה ללמד אותנו בחוסר הידע לגבי הרקע של אברהם? בשיעור נלמד מסר חשוב העולה מדברים אלו, ונראה מדוע דווקא אברהם הוא שנתנסה בעשרה ניסיונות גדולים וחשובים.

נח - כוחו של האדם וחינוך לדורות

פרשתנו מתחילה בתיאור צדיקותו של נח, 'צדיק תמים היה בדורותיו'. יש דעה בחז"ל שדרשה ביטוי זה לגנאי - שנח היה צדיק רק ביחס לדורו. מדוע דעה זו נצרכה לדרוש את תאורו של נח, שהתורה מעידה עליו שהוא "מצא חן בעיני ה'", לגנאי? בשיעור נראה כמה תשובות חשובות לשאלה זו, ומתוכם נלמד מעט על ההבדלים בין דמותו של נח לדמותו של אברהם אבינו, ומדוע דווקא אברהם הוא אבי האומה הישראלית. בנוסף, נלמד עוד מסר חשוב שעולה מהפרשה לגבי גבולות הבחירה החופשית של האדם ואפשרויותיה הבלתי מוגבלות.

בראשית - הקנאה, התאווה, הכבוד והתשובה

החטא והתשובה הם מרכיבים בסיסיים של בריאת העולם. מה זה אומר? כיצד על פיהם יקום ויפול העולם? ננתח את המניעים של החטאים של אדם הראשון ושל קין ונלמד על חשיבות התשובה בחיי האדם.

וזאת הברכה - שבחו של משה

התורה נגמרת בשלושה פסוקים המדברים בשבחו של משה רבינו, ובתוכם שלוש המילים האחרונות בתורה - 'לעיני כל ישראל'. רש"י מפרש שהתורה מדברת על שבירת הלוחות. למה המילים האחרונות בתורה מדברות דווקא על אירוע זה? ומדוע זה שבחו הגדול של משה רבינו? בשיעור נענה על שאלות אלו ונלמד על כמה ממעשיו הגדולים של משה רבינו.

ניצבים-וילך - סוף ישראל לעשות תשובה

בפרשתנו אומרת התורה שבאחרית הימים ישראל יעשו תשובה. מהם שלבי התשובה הזאת? מדוע נדרש סיוע אלוקי בכדי לחזור בתשובה? בשיעור נענה על שאלות אלו ונלמד לקח חשוב לעניין התשובה. בנוסף, נלמד שני פירושים להמשך הפרשה ונראה כיצד שניהם מתקשרים גם הם לרעיון התשובה.

כי תבוא - בין מקרא ביכורים לוידוי מעשרות

בפרשה שלנו מופיעות שתי אמירות שעל האדם לומר בשני זמנים, בשעת הבאת הביכורים ובשעת ביעור המעשרות. מהם היסודות העיקריים שבאים לידי ביטוי במקרא הביכורים? ומהו היסוד המופיע בוידוי המעשרות? בשיעור נלמד על כל אמירה ומשמעותה, ונוסיף עוד נדבך משמעותי בהבנת היסוד המשותף לשני אמירות אלו ולקשר שלהם לקללות המופיעות בסיום הפרשה.

כי תצא - קדושת מחנה הצבא

בפרשתנו מופיעות כמה פרשיות העוסקות בדיני מחנה הצבא היוצא למלחמה. אחד מדינים אלו הוא - "ונשמרת מכל דבר רע". בוקעת ועולה השאלה, מדוע יש ציווי מיוחד על זה במחנה הצבא? הרי בכל מקום צריך להיזהר ולהישמר מדברים רעים! בשיעור נראה את תשובות הפרשנים לשאלה זו ונלמד מהם על היחס למחנה הצבא, ואת הסברו המיוחד של הרמב"ן לקדושתו של המחנה.

שופטים - מעמד הסנהדרין

בפרשה שלנו מופיעה פרשייה שבה משה מדבר על בית הדין הגדול שצריך להיות לאחר הכניסה לארץ, ואחד מדיני בית הדין הוא שהוא צריך להיות ליד בית המקדש. מדוע הסנהדרין, שהיא מקום המשפט, קשורה לבית המקדש שהוא מקום הקדושה והרוחניות? בנוסף, המדרש המובא ברש"י מסביר את הפסוק "ואל השופט אשר יהיה בימים ההם", ש'אין לך אלא שופט שבימיך'. מה המדרש רוצה ללמד אותנו? בשיעור נראה תשובות לשאלות אלו ולעוד שאלות העולות מפרשיה זו.

ראה - בנים אתם לה' א-להיכם

בפרשתנו פסוק מיוחד: "בנים אתם לה' א-להיכם, לא תתגדדו וכו'". מה הקשר בין ההקדמה של הפסוק למצוות לא תתגודדו? הרב מציע מספר פירושים מפרשנים שונים, ומדגיש את חביבותם של ישראל בעולם והמשמעות של אחדות עם ישראל בארץ - כעדות על אחדות ה' בעול

עקב - ממה חושש משה רבנו בכניסה לארץ?

ממה חושש משה רבנו בכניסה לארץ ישראל? במה הוא עוסק בנאום על פתח הארץ? משה דואג מחוסר ההנהגה, מהתערבות בגויים ואיבוד האמונה בתלות בה' - "כוחי ועוצם ידי". כנגד דברים אלו הוא מדבר בפרשתנו בנאומו ההיסטורי, כהכנה לתקופה שבה יסתלק.

ואתחנן - כפילות עשרת הדיברות

מה פירוש הדבר שמשה עצמו מדבר בספר דברים? ומה זכותו לנסח בשינויים את עשרת הדיברות? נעסוק בתשובת הרמב"ן, שמסביר כי רק משה לבדו הצליח לשמוע את הציווי "שמור את יום השבת" במעמד הר סיני, ולהעביר זאת לכל ישראל. נציע לפי דברים אלו להבין את מקומו של משה בתפילת בוקר השבת "ישמח משה במתנת חלקו".

דברים - קינה על שורש החטא

בפרשתנו מתאר משה בתוך קורות בני ישראל במדבר, את ההכרח שחייב אותו למנות שופטים ודיינים לכל עם ישראל. מה הקשר של סיפור זה למיקומו בסיפור הכללי, לפני חטא המרגלים? מדוע משה רבינו מתייחס לזה בצורה כל כך שלילית - בלשון 'איכה'? בשיעור נבין את היחס של משה רבינו למקרה זה, ואת הקשרו לחורבן הבית. מתוך כך נבין מדוע תיקנו חכמים לקרוא את פרשת דברים בשבת שלפני ט' באב.

מטות-מסעי - הקדושה והחורבן

בפרשה שלנו מופיעים דיני רוצחים, ובסופם כתוב הפסוק "ולא תחניפו את הארץ". מה הקשר בין שפיכות דמים לארץ ישראל? הרי זו מצווה הנוהגת בכל מקום ובכל זמן. בשיעור נראה את הקשר בין קדושת הארץ לשלושת המצוות החמורות. ולאחר מכן נסביר על מה חרבה הארץ, ומתוך כך נלמד לקח גדול לימינו אנו.

פנחס - ברית כהונת עולם

לאחר שפנחס מבצע את מעשה הקנאה בסוף הפרשה הקודמת, בתחילת הפרשה שלנו הוא מקבל את שכרו. על פי הפסוקים, השכר שהוא מקבל הוא 'כהונת עולם', והשכר מגיע על כך שפנחס עצר את המגיפה וכיפר על בני ישראל. מדוע שכר הכהונה מגיע על כפרת העם ולא על מעשה הקנאה? מה משמעות השכר - 'כהונת עולם? בשיעור נראה שני הסברים לכך, ונברר האם באמת פנחס קיבל את שכרו בצורה מלאה או שמא שכרו נתמעט בהמשך.

בלק - עם לבדד ישכון

בפרשה בלעם מברך את ישראל, ואומר בברכותיו כמה ביטויים חשובים, ביניהם "הן עם לבדד שיכון ובגויים לא יתחשב". מה משמעות הביטוי הזה? והאם הוא ביטוי חיובי או שלילי? בשיעור נלמד את פירושי הראשונים לפסוק זה, ומתוך הפירושים נבין מה המשמעות של זה להיסטוריה של עם ישראל ולמיוחדות שלו בעולם שבגינה יש כל כך הרבה שנאה לעם ישראל.

חקת - על מה משה ואהרן נענשו?

בפרשתנו כתוב שמשה ואהרן חטאו במי מריבה, אך לא מפורש מה היה חטאם, והמפרשים דנו בדבר. בספר דברים, כשמשה מדבר על מדוע הוא לא נכנס לארץ, מפשט הפסוקים נראה שזה בגלל חטא המרגלים ולא בגלל חטא מי מריבה. איך ניתן ליישב את הסתירה בין הפסוקים? בשיעור נציע הסבר לחטא משה ואהרן, וממנו נפתור את הסתירה בין הפסוקים. ומתוך הסבר זה, נלמד מסר חשוב לגבי הניסיונות הבאים על האדם וההתמודדות מולם.

קרח - "אתם המיתם את עם ה'", האמנם?

בפרשה שלנו, לאחר הנס הגדול של פתיחת פי האדמה, כתוב שעם ישראל טוען כלפי משה ואהרן - "אתם המיתם את עם ה'". מדוע עם ישראל טוען טענה זו, הרי הם ראו בעיניהם שהמיתה הייתה בידי שמיים ולא על ידי משה ואהרן? בשיעור נראה כמה תשובות בדבר, ונתמקד בעיקר בתשובה אחת, שממנה נראה יסוד חשוב מיסודות האמונה, האמונה בנבואת משה שעליה מושתתת כל מסורת התורה.