
שיחות
רבני הישיבה
הניגודיות שבחור ישיבה פוגש ביציאתו לבין הזמנים
המשנה באבות מספרת על רבי יוסי בן קיסמא שפגש אותו אדם בדרך ושאל אותו לשלום. רבי יוסי החזיר לו שלום ומתוך החזרת השלום הוא הבין שהוא אדם גדול, פנה אליו בתואר 'רבי' ואף הציע לו להתגורר בעירו וללמד אותם תורה בתמורה לתשלום של אלפי דינרי זהב. רבי יוסי סירב משום שהוא חפץ לגור במקום תורה. מדוע רבי יוסי סירב לבקשת השואל? אדרבה, היה עליו להסכים משום שזו הזדמנות להפיץ תורה בעיר שאין בה תלמידי חכמים. התשובה לכך נעוצה בערכים שחשובים לאותו שואל. הוא חשב שהחיים שווים דינרי זהב ולכן זה מה שיגרום לרבי יוסי להסכים לעקור ממקומו.במהלך השיחה נרחיב בנקודה זו ונבין שיש ערכים שלבני הישיבה נראים כמובנים מאליהם, אך כאשר יוצאים מהישיבה פוגשים אנשים בעלי סולם ערכים שונה ואף מנוגד לערכי התורה.למרות זאת, עלינו להתייחס אליהם בכבוד ולא לפגוע בהם.









כיצד יש להתייחס למהפכת ה-AI?
מהפכת ה-AI היא לא פחות דרמטית ממהפכות קודמות כגון גילוי החשמל, המצאת המכונית והמחשב, ששינו את המציאות בה אנו חיים מבחינה קיצונית. האם השינויים האלה בהיסטוריה האנושית הם רצויים או בלתי רצויים? לאדם הערכי בכלל ולאדם המאמין בפרט שאלה זו חשובה לאין ערוך. במהלך השיחה נשמע כיצד ניתן להוציא מפסוקי התורה את היחס הנכון לתגובה למהפכות, נבחן את התועלת והנזק, ונבין שאלו צעדים חשובים לקראת ימות המשיח כפי שהרמב"ם מתאר.









התבוננות מאוזנת באירועי השעה
בשיחה שניתנה בעקבות מאורעות התקופה מסביר הרב סבתו כי יש ללמוד מה ההתייחסות הנכונה לאירועים בעלי משמעות חשובה ולעיתים היסטורית שמלווה ברגשות סוערים אמיתיים. התייחסות זו צריכה לכלול גם אזהרות, ובשיחה נעסוק בארבע התרעות חשובות שחייבות ללוות את המבט הנכון שלנו לאירועים הגדולים שאנו חווים כיום.












מלחמות ישראל בעידן שיבת ציון
אנו נמצאים בימים מיוחדים שכמותם לא היו הרבה בתולדות ישראל. הגאולה כבר ממשמשת ובאה, אך יש לנו מספר שאלות ותהיות על האופן שבו היא מתבצעת: מדוע מאז ששבנו לציון אנו חווים רצף בלתי פוסק של מלחמות? האם אומות העולם צריכות להעריץ אותנו בגלל כוחנו הצבאי, כלכלי וטכנולוגי ולא בגלל הרוחניות שלנו?! במהלך השיחה נענה על שאלות אלו לאור דברי חז"ל במסכת שבת ועבודה זרה. נבין שמלחמות הן הכרחיות לתהליך הגאולה, והתפעלות העולם מההצלחה החומרית שלנו היא השלב הראשון.









מה אנחנו לוקחים מפורים לימי השגרה?
בשנה שלנו משובצים ימים מיוחדים, רגלים, וימי שמחה ואבל. בימים הללו אנחנו מתייחדים באווירה ובמצב רוח מסויים, ובשגרה אנו חיים את היום יום. בשיחה נדבר על כך שצריך לשאוב מכל חג לימות החול, ועל החשיבות הגדולה של ימי השגרה. נתמקד במסרים הגותיים ונפשיים שישארו איתנו מימי הפורים.









מה אנחנו לוקחים מפורים לימי השגרה?
בשנה שלנו משובצים ימים מיוחדים, רגלים, וימי שמחה ואבל. בימים הללו אנחנו מתייחדים באווירה ובמצב רוח מסויים, ובשגרה אנו חיים את היום יום. בשיחה נדבר על כך שצריך לשאוב מכל חג לימות החול, ועל החשיבות הגדולה של ימי השגרה. נתמקד במסרים הגותיים ונפשיים שישארו איתנו מימי הפורים.









ההתגלות בים סוף וההתגלות בהר סיני - מה ביניהן?
חז"ל אומרים ש"ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי הנביא", בשיחה נשאל מה בין ההתגלות בקריעת ים סוף שמתאפיינת בחוויה עזה, לזו של מעמד הר סיני שנובעת מדרך ארוכה? ונבין את חשיבותה של אמונה שנובעת מדרך ארוכה - שמטבעה מעצבת ומשכללת את העובר בה. אדם יכול להישאר בחוויה עצמה ויכול להשתמש בה כדי לסלול דרך לאורה.









מה נאה אילן זה' – היחס ליופי שבטבע
מה יחסם של חז"ל כלפי הטבע ויופיו? האם יש אמת בטענות שהעלו כנגדם הוגים וסופרים חילונים בראשית ימי הציונות? לקראת ט"ו בשבט נעסוק במשנה במסכת אבות שמגנה את העוצר מלימודו ואומר "מה נאה אילן זה". הרב העלה את התהייה, מה דברים אלו אומרים על יחסם של חז"ל כלפי הטבע ויופיו, והראה כי דברים אלו שימשו הוגים וסופרים שונים לדבר סרה כנגד היהדות וגישתה לטבע ולעולם. הרב הציג פרשנויות שונות לדברים אלו, והראה את המנעד הרחב בין אלו שהבינו את הדברים כפשוטם ועד אלו שסברו שאין באמירה "מה נאה אילן זה" דבר מגונה כלל, כל עוד היא מגיעה מתוך חיבור וקשר לתורה ולאמונה.









מבט תורני על צורת השלטון הדמוקרטית
"כשמתרחשות התפתחויות יוצאות דופן צריך להתייחס אליהן ולתת לגביהן מבט של תורה" - בימים באחרונים אנחנו שומעים על מחלוקת בין הרשות השופטת לזו המחוקקת. בשיחה נשאל: האם לרשויות המחוקקת, המבצעת והשופטת ולמושג 'הפרדת הרשויות' יש משמעות תורנית? בדמוקרטיה הנורמה העליונה היא רצון העם, מה הנורמה העליונה על פי התורה? האם כשתהיה סנהדרין הכל יהיה ברור וחד משמעי כמו שמדמיינים? איזה תוקף הלכתי יש לחוקי הכנסת? ואיזה ערך מצורת השלטון של התורה חשוב לשמר ולטפח במצב הנוכחי? בכל השאלות הללו נעסוק בשיחה זו בהרחב ה.









להתהלך לפני ה' בימינו
את השיחה מפי הרב יהושע כץ, רב העיר מעלה אדומים, נפתח בסעיף הראשון בשולחן ערוך: "יתגבר כארי לעמד בבקר לעבודת בוראו", למה האדם קם? לעבודת בוראו. דרך עיסוק בדברי הפוסקים, במורה נבוכים, ובתיאורי התורה על האבות, נבין מהי המטרה אליה האדם צריך לשאוף, האדם מתנהג אחרת כשהוא מבין שהוא נמצא מול המלך.









ההתמודדות עם תרבות יוון - בימים ההם בזמן הזה
העובדה שמכל המועדים שבמגילת תענית נפסק שדווקא חנוכה יישאר לדורות מעידה על כך שהוא עדיין משמעותי ורלוונטי. מקובל להסביר שחנוכה זה סמל ההתמודדות התרבותית, בשיחה נשאל מדוע מכל ההתמודדויות ההתמודדות של ימי בית שני מול יוון היא זו שנבחרה להיחגג עד ימינו, לתשובות תהיינה משמעות חשובה לגבינו.









נסירת המידות
הרב קוק בספרו מוסר אביך אומר חידושים בתחום החינוך והמידות והרב סבתו רוצה לעמוד עליהם. הרב קוק פונה למחנכים ולאנשים שרוצים לחנך או לתקן את מידותיהם לעשות זאת בזהירות. בשיחה רצופת דוגמאות מעשיות , נדבר על ""נסירת המידות"" - החשיבות של ההבחנה בין מידות קרובות. שאחת מהן יכולה להיות חשובה מאוד והמצרנית לה מסוכנת מאוד.









מלכויות זכרונות ושופרות
במסע מרגש, עם הרב יהושע כ"ץ, רב העיר מעלה אדומים, נעסוק בתפילת מוסף של ראש השנה, שהמילים "מלכויות, זכרונות ושופרות" מעידות על כל תוכנה. מה זה בדיוק מלכויות זכרונות ושופרות? מהו המפתח שמעניק לנו בעל ספר העיקרים, ר' יוסף אלבו, להבנת תפילת מוסף של ראש השנה? מה הן המחשבות שצריך לחשוב בזמן התקיעות?









גדול השלום
בתקופה האחרונה אנו עוסקים בענייני מלחמה, כעת נעסוק בנושא השלום. בדברי חכמים יש עיסוק יוצא דופן בהדגשת מעלת השלום, על ידי ביטויים מיוחדים, ביניהם הביטוי "גדול השלום" וראיות רבות משלל מקורות. בשיחה נבין מדוע ג דול השלום עד כדי שהוא משמש כשמו של הקב"ה, ונשאל איך צריך להתייחס לכוחות השליליים שבעולם לאור גדולת השלום.









חשיבות החינוך
נדבר על אחד מהלקחים מהמלחמה האחרונה והוא - חשיבות העיסוק בחינוך. כשהמלחמה מתארכת ניתן לראות שהכוח מגיע מהעולם החינוכי שממנו האדם מגיע. אם החינוך הוא עמוק - אדם מקבל כוחות לעמוד בתקופות קשות. שנית, החינוך חשוב לא רק לקיומנו אלא גם להקניית דעות נכונות וליצירת חברה מאוזנת, מכבדת ומקשיבה שחסרה לנו היום מאוד. שלישית, לנו כציבור שומר מצוות, הפתוח לעולם הרחב, הכרחי חינוך מוצלח כדי לגדל בנים ובנות נטועים באמונה ביראת ה' ומחויבות להלכה. נעסוק בהשקפה של התורה על תכונות המחנך והחינוך.









מנהיגים דגולים
בשיחה נדבר על שלושה אישים מהדור הקודם, שלושתם בעלי השפעה אדירה על חוג מסוים בעם ישראל. מנהיגים דגולים שנעסוק בצד השווה והשונה ביניהם: הרבי מלובביץ', הרב צבי יהודה, והחזון איש. נעסוק במידותיהם, אמירותיהם, הצלחותיהם ועמדותיהם. נחתום בצורך הרגשת השותפ ות בין החוגים בלי להימנע מאמירת עמדתנו.









הרהורים על הפולמוס העכשווי בין בית המדרש החרדי לבין בית המדרש שלנו
מצויים פערים אידאולוגיים בין בית המדרש החרדי לבית המדרש שלנו: כיצד להבין את התקופה שלנו, כיצד להבין את שיבת ציון, וכפועל יוצא, מה התפקיד שלנו בכל זה. ההבדלים בתפיסות מקרינות על היחס לציבור הכללי, היחס לבניין הארץ, ומשפיעים על נושאים רבים. בשיעור נעסוק בשתי סוגיות שהתעוררו בעקבות המלחמה: הטענה "תורה מגנא ומצלא", ובטחון בה' בעת מלחמה כתנאי לניצחון.









מוסר מלחמה תורני
הגישה שלנו לענייני מלחמה מודרכת על פי התורה, בחוק של הקדוש ברוך הוא יש הוראות מוסריות, ומעיון ניתן להבין מהו מוסר המלחמה של התורה. בשיחה נעסוק בכמה עניינים מוסריים יסודיים הקשורים למצב בו אנו נמצאים מתוך התייחסות תורנית והלכתית. ביניהם: החוק הבין לאומי, פגיעה בחפים מפשע, הרעבה ומצור.









התורה נקנית בארבעים ושמונה דברים
נהגו בכל ישראל ללמוד בימים שבין פסח לעצרת פרקי אבות, נתמקד בברייתא העוסקת בארבעים ושמונה דברים שהתורה נקנית בהם. יש שני חידושים חשובים במשנה: יש דרכים לקניין תורה, לא מספיק עמל כשרון וידע. חידוש נוסף הוא שלקני ן תורה דרושים גם דברים שלא קשורים לעניינים שכליים ולימודיים. בשיעור נסביר ונרחיב על כל אחד מדרכי קניין התורה המפורטים בברייתא.









"והחי יתן אל ליבו" - בין זכרון לעצמאות
ביום הזכרון לחללי צה"ל כדאי לשאול את השאלה מדוע אנו זקוקים ליום זכרון. חז"ל אומרים לנו שעניין האבילות הוא "והחי יתן אל ליבו". זהו משפט המביע התבוננות. נעסוק בשני אופנים של אותה "נתינה אל הלב": שאיבת עוצמות והתרוממות הרוח, ותשובה. בנוסף, נעסוק באור המאיר ביום העצמאות, יום של נס עצום שנתגלו בו עוצמות יוצאות דופן.









צרכים לעומת ערכים
נעסוק בפירוש הרמב"ם למשנה באבות "עשה לך רב וקנה לך חבר". בשיעור נבחין בהבדל בין צרכים, תועלת, הנאה ונחת לעומת ערכים - "מעלה". נתבונן במלחמה שנכפתה עלינו על פי ההבחנה בין צרכים לערכים, על מהותה כמלחמה על ערכים ולא צרכים, ועל לוחמים שמעמידים את ה"ראוי" מעל לכל דבר. בנוסף נעסוק בתפקידו הערכי של עם ישראל בעולם.









סדר הגאולה ואחדות ישראל
הגמר א בבבא בתרא מביאה סדרה של סיפורים על רבה בר בר חנה שנראים דמיוניים ומוזרים, כאלו שלא ניתן להבינם בדרך הפשט. בשיעור נעסוק באחד הסיפורים הללו ונבארו על פי דברי הנתיבות. בנוסף נעסוק בשאלת השם משמואל על ימי הבית השני - איך ניתן היה לבנות את בית המקדש השני ללא מלך?. שני הדברים הללו מקבלים משנה תוקף לדורנו - נלמד מרבה בר בר חנה על הצורך להמנע מביטחון מופרז, ונעסוק בדברי השם משמואל המלמדים על דבר שמהווה תנאי לבנין ושלב הכרחי בדרך לבניין בית המקדש - אחדות ישראל.









גיוס תלמידי הישיבות
את הצורך של הצבא בעוד חיילים כולנו רואים. כבר אי אפשר להתכחש למציאות ולטעון שצבא קטן וחכ ם יכול להחליף את צבא העם רחב השורות. ובכל זאת - לאחינו לומדי התורה בישיבות החרדיות יש טיעונים והצדקות לכך שהם ממשיכים ולומדים תורה בעוז במקום להתגייס. מה ניתן להשיב לטענותיהם? במה מדבריהם הם דווקא צודקים? ואיך אנחנו יכולים להצדיק את השירות המקוצר שלנו, בני ישיבות ההסדר ביחס לאחינו המשרתים שירות מלא?









גיוס תלמידי ישיבות במשנת הראי"ה
קיימת מחלוקת בוערת כיום על גיוס בני הישיבות, האם מלחמה מחייבת נטישה של ספסלי בית המדרש? נתייחס לפולמוס על התייחסותו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק שחי עוד לפני קום המדינה לסוגייה, ולעמדת הרב צבי יהודה בעניינה. ומה קרה כאשר תלו פשקווי ל בשם הרב קוק על התנגדות לגיוס תלמידי הישיבות?












מידת הביטחון וביטחון צבאי
בימים האלה אנו עוסקים הרבה בביטחון הצבאי - המונע פגיעה פיזית בעם, אך יש למושג משמעות נוספת - ביטחון בעבודת ה' - מידת הביטחון. האם יש קשר בין שני סוגי הביטחון הללו? נעסוק ביחס בין ביטחון והשתדלות, ונסיים בהתייחסות ל"קונספציה" ולצורה בה ראוי שהאדם הבוטח והמאמין יגיב למאורעות שארעו בשמחת תורה.












שבשפלנו זכר לנו
לאור שחרור שני החטופים במהלך הלחימה, הרב מדבר על היכולת להודות גם על הישועה שבתוך הצרה. אדם יכול ונדרש ללכת בדרכי ה' ולסגל את היכולת להכיל מצב של זעקה ומצב של הודאה גם יחד כמו שהמדרש מתאר שהקב"ה "בוכה על גאוותם של ישראל שנטלה" באחד מחדרי לבו ושני "עוז וחדווה במקומו". בנוסף, הישועה שבתוך הצרה מסמנת שהקב"ה זוכר אותנו ומהווה "אות לטובה" עבורנו, ועל זה אנו מודים: "שבשפלנו זכר לנו כי לעולם חסדו".



פרט וכלל באומה
מידי פעם נוצר מתח במדינה, ופעמים רבות מקור התסיסה הוא המתח בין הכלל לפרט. האם הכלל הוא הרבה פרטים, או שהכלל הוא יחידה בפני עצמה והפרט יונק מהכלל? האם הפרט כפוף לאומה, או שהאומה קיומה וזהותה כפופים לפרט? בשיעור נבחן את נקודת המבט הייחודית של הראי"ה ביחס לכלל ישראל ונקשר את סוגיית הפרט והכלל לסוגיות אקטואליות: סיכון של הפרט למען כלל ישראל וסיכון עתיד המדינה למען הצלת בני ערובה.








