פרשת שבוע - הרב חיים סבתו
הרב חיים סבתו
אמור - יסודות ספירת העומר
בפרשת אמור מופיעה המצווה של ספירת העומר. בפשט הפסוקים המצווה לא מוזכרת כספירה בין זמן יציאת מצרים לזמן מתן תורה, אלא בין שני קורבנות, העומר ושני הלחם. על פי הפסוקים נראה ששני הקורבנות האלו באים על הקציר ובזמן הקציר. אם כן מה ספירת העומר באה לבטא בעניין הקציר? איזה רעיונות אמוניים ניתן ללמוד מכך לימינו? ואיך רעיונות אלו באים לידי ביטוי גם במצוות מתנות עניים ושבת?
בשלח - אמונה מתוך תשועה
ה' עשה תחבולות רבות כדי לגרום למצרים לרדוף אחרי בני ישראל כדי שיטביע אותם. מה כל כך חשוב בקריעת ים סוף? למה ה' "מתאמץ" כדי להטביע את מצרים? חכמים מספרים שהייתה לבני ישראל התגלות על הים. מה כל כך מיוחד במעמד זה? בשיעור נעמוד על חשיבותו של נס קריעת הים ועל האמונה הגדולה שבקעה ממנו.
בא - הברית בין ישראל לה'
"ולקחו מן הדם ונתנו על שתי המזוזת ועל המשקוף...וראיתי את הדם ופסחתי עלכם" - החג והקורבן נקראו על שם מאורע זה, מכך אנו יכולים ללמוד את חשיבותו. מה משמעות נתינת הדם? ה' מצוה כמה מצוות לזיכרון של יציאת מצרים ובתוכם תפילין. מהי המשמעות הנוספת של התפילין ומה הקשר שלה ליציאת מצרים? בשיעור נלמד על מעלתם של ישראל ועל הברית שנכרתה בינם ובין הקב"ה במצרים.
ויחי - פגישת יוסף עם אביו
בפרשת השבוע אנו רואים שתי פגישות בין יוסף ליעקב. בפגישה הראשונה יעקב מבקש מיוסף להיקבר בארץ ישראל. למה כל כך חשוב ליעקב להיקבר ארץ ישראל? בפגישה השנייה יעקב אומר שלושה דברים. הוא מזכיר את ההתגלות שהייתה לו בלוז, מברך מנשה ואת אפרים שיחשבו כבניו ומזכיר את קבורת רחל. מה הקשר בין החלקים השונים של דבריו?
מקץ - מידותיהם של בני יעקב
כשאחי יוסף עוברים תלאות בדרכם לשבור לחם הם מיד תולים את האשמה בעצמם, הם מבינים שזה מגיע מאת הקב"ה ומתוודים על מעשיהם. בשיעור נסביר מהו החטא עליו הם התוודו ומדוע דווקא הוא החטא המרכזי ואיך היו צריכים להתנהג במקום. אמנם יוסף לא תולה את קשייו בחטאיו אבל הוא תמיד תולה אותם בתכנית אלוקית. במהלך השיעור נראה מאיפה למדו בני יעקב לתלות הכל בקב"ה ולא בהנהגת המקרה. מתוך התנהגותו של יוסף לכל אורך חייו נלמד מהו הצדיק ומהן מידותיו.
וישב - הטעויות הגדולות שהובילו לירידה למצרים
בפרשה שלנו מתחיל תהליך ירידת בני ישראל אל מצרים - תהליך שכולנו יודעים כיצד הוביל בסופו של דבר ליצירת האומה ולבניינה. לכאורה אנחנו צריכים לראות את המאורעות שהתרחשו בפרשה שלנו באור חיובי. שנאת האחים ומכירת יוסף הם מה שהובילו בסוף ליציאה ממצרים ולמתן תורה - אך אם כן, מדוע חז"ל מותחים ביקורות קשות מאוד על התנהגות האחים, יעקב ויוסף בפרשה? מהו היחס בין מעשים וטעויות אנושיות לבין מהלכים גדולים וטובים שהקב"ה מגלגל על ידם? ומה צריכים אנחנו ללמוד מהם?
בראשית - ואתה תמשול בו
נפתח את השיעור בשיחת חיזוק על המלחמה. ספר בראשית כשמו עוסק בהתחלות. הספר עוסק בראשית העולם, האדם, החטא, התשובה והאומה. בפרשתנו מופיע יחס ה' כלפי החטא והחוטא. למה לא כתובה הסיבה שה' לא קיבל את מנחתו של קין? מהי תגובתו של הבל? מהי תגובת ה'? מה הקשר בין תגובת קין למעשה הסופי של הריגת אחיו? למה קין מתלונן על עונשו? בשיעור נעמוד על חטאי קין ועל הדו שיח שלו עם ה', ומתוך כך נלמד איך אדם חוטא צריך להגיב.
כי תצא - "והיה מחניך קדוש"
"והיה מחניך קדוש" - התורה מצווה אותנו לשמור על קדושה מיוחדת במחנה הצבאי. בנוסף התורה אומרת לבעל קרי לצאת מהמחנה הצבאי. בשגרה, בעל קרי מצווה לצאת רק ממחנה שכינה. למה יש ציווי מיוחד לשמור על קדושה במחנה הצבאי? למה בעל קרי צריך לצאת ממנו? בשיעור נעמוד על קדושתו המיוחדת של המחנה הצבאי ועל השלכותיה.
ואתחנן - שמור וזכור בדיבור אחד
בפרשתנו ובפרשת יתרו נאמרות עשר הדיברות. ישנם שלושה סוגי הבדלים בין תיאור עשרת הדיברות בפרשתנו ובין פרשת יתרו. חכמים עמדו על הבדל משמעותי ביותר - שמור וזכור. מהי הסיבה להבדלים בין הפרשות? למה בפרשת יתרו כתוב זכור ואצלנו כתוב שמור? בשיעור נעמוד על הסיבה להבדלים בין הפרשות ובפרט בין שמור לזכור.
דברים - נאום התוכחה והאזהרה
ספר דברים מתחלק לשלושה חלקים. החלק הראשון הוא נאום התוכחה והאזהרה. בחלק הראשון של הנאום משה מזכיר לישראל את אהבת ה' אותם וחסדיו שגמל עמהם בזמן המדבר. בחלק השני של הנאום הוא מזהיר אותם לגבי ארבעה דברים לפני הכניסה לארץ. מהם ארבעת הדברים? למה משה מזהיר עליהם דווקא לפני הכניסה לארץ? בשיעור נעמוד על ארבע האזהרות של משה ונראה איך כל אחד מהם התקיים בסופו של דבר.
מטות-מסעי - מעלת ארץ ישראל
בפרשות האחרונות התורה מדברת על ארץ ישראל, ופרשתנו מופיעה פרשת רוצח. מה הקשר בין פרשת רוצח לבין ארץ ישראל? בדורות הראשונים היו שני ענקי עולם שעסקו באופן נרחב במעלת ארץ ישראל - ריה"ל ורמב"ן. שניהם לא רק דיברו על הארץ אלא עלו אליה בפועל. מה מיוחד כל כך בארץ? בשיעור נעמוד על הקשר בין פרשת רוצח לארץ, ובנוסף, נלמד על מעלת הארץ על פי ריה"ל ועל פי הרמב"ן.
פנחס - בחירת יהושע
בכל דור בתקופת החלפת ההנהגה נוצר משבר. בתקופת המדבר המשבר היה גדול ביותר, משה המנהיג הדגול מסתלק. בנוסף ה' ממנה למנהיג אדם שלא ציפו לו ולא העריכו. חז""ל מספרים שהעם אמר על מינוי יהושע ""אוי לה לאותה בושה אוי לה לאותה כלימה"". אם כך, מדוע ה' בחר דווקא ביהושע? מהם הנקודות המיוחדות שלו? בשיעור נעמוד על הנקודות המיוחדות של יהושע ונראה מה אפשר ללמוד ממנו.
בלק - מהי הברכה ומהי הקללה
בלעם מתאר את עם ישראל בתיאור מדויק שלא מופיע בשום מקום אחר בתנ"ך. איך יכול להיות שדווקא הוא מתאר כך את ישראל? בלעם רצה לקלל את ישראל וה' הפך את קללתו לברכה. מהיכן הכוח של בלעם לקלל? מה הכוונה שה' הפך את הקללה לברכה? בשיעור נעמוד על מהות הקללה והברכה ונלמד מה אפשר לקחת מכך לחיינו.
חוקת - חוקים ומשפטים
רגילים להסביר את ההבדל בין חוק למשפט בכך שלחוק אין טעם. הרמב"ם יוצא נגד הסבר זה. למה מי הפרה מטהרים את הטמאים ומטמאים את הטהורים? למה הזאה שלוקחים עליה כסף בטלה? בשיעור נעמוד על הסבר הרמב"ם לחוק והסיבה שהמים מטמאים את הטהורים. בנוסף נלמד מהי הסיבה שאסור לקחת כסף על הזאה ומה אנו יכולים ללמוד מכך לחיינו.
קרח - מחלוקת שלא לשם שמיים
כאשר חז"ל הביאו דוגמה למחלוקת שאינה לשם שמיים - הם בחרו במחלוקת קורח ועדתו. למה זאת, מכל הבעיות, הנקודה שהדגישו חז"ל במחלוקת זו? חז"ל ראו את ההתנסחות של קורח, דתן ואבירם, וממנה למדו את מה שעמד מאחורי האידאולוגיות, שהיו סיפור כיסוי בלבד לחיפוש אחר כבוד ושררה. כאשר אנחנו רואים מחלוקות בחיינו ובעולם, עלינו לחשוב היטב האם מדובר במחלוקת שהאמת היא החשובה בה, או שמא הכבוד והכוח.
בהעלותך - משמעותם של המסעות
התורה מספרת על מסעות עם ישראל במדבר. מטרת המסעות היא לחנך את עם ישראל. מה עם ישראל היה צריך ללמוד מהמסעות? מה ניתן ללמוד על עם ישראל מהמסעות? "על פי ה' ביד משה" - על פי מי העם נסע, משה או הענן? בשיעור נלמד על התהליך החינוכי שהעם עובר, על הנקודה המיוחדת של העם ועל חשיבות ההשתדלות של האדם.