הלכות שמיטה בקצרה - מהיסודות עד למעשה
הרב אלישע אבינר
ז. שמיטת כספים - נוסח הפרוזבול
בשיעור זה נדון על נוסח הפרוזבול. המקור של הפרוזבול הוא במשנה, נדון מה רמת חיובו, בשיטת רש"י הסובר שהוא מדאורייתא, וכן בדעת התוספות ושאר הראשונים הסוברים שהוא מדרבנן. בנוסף נסביר מה הבינו בשיטת הרמב"ם. נראה את המחלוקת מי חתום על הפרוזבול ואיך מקיימים אותו היום, ואף נביא עדות על שני סוגים שונים של שטרות שהרב החתים לפני מספר שנים.
ד. שמיטת כספים - על מנת שלא תשמטני
בשיעור זה נדון בשאלה האם אפשר להתנות על הלוואה שהשביעית לא תשמט אותה. נדון בהבנות השונות של שמטת כספים. נסביר את שיטת הרמב"ם שלא כל חוב נשמט, אלא רק חוב שנוצר על ידי הלוואה ונביא מקרים מימינו בהם חובות נשמטים או לא נשמטים. כמו כן, נציג את הדעות השונות לרמת חיוב שמיטת הכספים בימנו ובשיעור הבא נדון בשיטות אלו.
ג. שמיטת כספים - חובת החזרת החוב בשביעית
בשיעור זה נציג כיצד חז"ל מתייחסים ללווה שמחזיר את החוב, ונדון במחלוקת ראשונים על ההשתדלות של המלווה להחזרת הכסף אליו. בנוסף נדון בשאלה האם שביעית משמטת רק חוב שהפירעון שלו בשנת השמיטה, כלומר, עד ראש השנה השמינית, או שמא השביעית משמטת אף חוב שפירעונו בשנה השמינית. כמו כן נלמד האם שמיטת כספים זה חלק מדיני איסורים או חלק מדיני ממונות.
ב. שמיטת כספים - שיטות היראים
במהלך השיעור נמשיך להציג את מחלוקת הראשונים בשאלה כיצד מקיימים את מצוות השמיטה. נעסוק הפעם בשיטת היראים - החוב לא נמחק בסוף השמיטה, אלא מבחינה ממונית יש חוב ומבחינה איסורית אסור לגבות את החוב. בנוסף נעסוק בנוסח הישן של היראים בעניין "לא ייגוש" ומה זה מלמד על מצוות השמיטה.
14ב. גידול עציצים (2)
מה מעמדו של עציץ המונח בתוך בית? האם ריצוף הבית נחשב כמחובר לקרקע וממילא העציץ גם כן נחשב כמחובר לאדמה או שמא ריצוף הבית הופך את העציץ לעציץ שאינו נקוב? ומה דינו של עציץ המונח בדירת קומות, כמה קומות מעל האדמה - האם גם אז ייחשב כמחובר לקרקע? במהלך השיעור מתבררות העמדות השונות בהלכה בעניין זה.
13. חממות בשמיטה
השיעור דן בנושא נטיעה בשנת השמיטה מתחת לתקרה. התורה משמשת מצד אחד במונח ארץ, כלומר שאסור לנטוע באדמה, ומצד שני במונח שדה, דווקא בשדה ולא בבית. יש פרשנים שאומרים שבגלל שזה ספק, וכיום שמיטה מספק מותר לנטוע בבית, ויש מפרשים שהחמירו. החזון איש מקל בבית רגיל שזה לא דרך הזריעה. בבית שמיוחד לזריעה זה בעייתי. כיום בנוגע לחממות יש מחלוקת. יש פוסקים שאומרים שחממה זה כמו שדה. בנוגע לדין מצע מנותק מתחת לתקרה אין חולקים שדין זה מותר. על נושא זה הרב יעסוק בשיעור הבא.
11ב. סחורה בפירות שביעית - שיטת חכמי אשכנז
לעומת שיטת חכמי ספרד (בו עסקנו בשיעור הקודם), שיטת חכמי אשכנז שונה. במסכת שביעית המשנה אומרת שאסור ללקוט פירות ולמכור אותם בעצמך, אבל לבן שלך מותר למכור. מכאן יוצא שני פירושים בתוספות. פירוש אחד אומר שלך אסור ללקט מההפקר ולמכור, אבל לך מותר ללקט, ולבו שלך מותר למכור. כלומר, אם אדם קונה ממישהו אחר ומוכר, אין בכך שום איסור. גם מי שאסף כדי לאכול ומוכר את מה שנותר לו - אין בכך איסור. עם זאת, התוס' במסכת ע"ז מפרש שצורה אחרת. משמעות המילה סחורה היא שהאדם לוקח כמות של פירות ועושה מהמכירה שלהם עסק. כלומר הוא מוכר בכמויות וביוקר. עם זאת, אדם שקונה על מנת לאכול - מותר. הרמב"ם מתייחס בקצרה לנושא. אסור למכור כמויות גדולות, אבל כמויות קטנות אפשר. האם האיסור הוא על המוכר, או גם על הקונה? המבי"ט כותב בפירוש שהאיסור הוא על המוכר ולא על הלוקח. הלוקח לוקח לצרכי אכילה ולא לסחורה. החזו"א אומר שהאיסור גם על הקונה כי הוא משתתף בסחורה של המוכר.
11א. סחורה בפירות שביעית - שיטת חכמי ספרד
הנושא העיקרי של השיעור הוא סחורה בפירות שביעית. האם מותר למכור פירות הפקר? המשנה במסכת שביעית אומרת שאסור לעשות סחורה בפירות שביעית. במסכת עבודה זרה, הגמרא אומרת שאסור גם לפרוע חוב על ידי פירות שביעית. הרמב"ן מונה את איסור הסחורה בפירות השביעית בתור מצווה, בניגוד לרמב"ם. יש שלמדו מהרמב"ן שיש מצווה באכילה של פירות השביעית. הרמב"ן סובר שאיסור הסחורה נובע מחמת כך שהוא לא מקבל את התמורה באותו שווי הקדושה באכילה. הוא מחליף פירות שביעית במשהו שהוא לא נאכל. לפי זה יוצא שאם הוא יחליף עם משהו שאפשר לאכול (כמו פירות או אפילו כסף) הסחר יחול, וגם הפירות וגם התמורה קדושים בקדושת שביעית.
10ב. דין פירות שלא ביערו
אם מבערים את הפירות לפני עונת הביעור, לא נעשה ביעור. אם לא מבערים בזמן, הפרי נאסר. כלומר, זמן ביעור הפירות הוא זמן מאוד ספציפי. על מנת שבעלי השדות לא יעברו על מצווה זו, הרב שלמה זלמן מציע שיפקירו את הפירות לפני זמן הביעור. כלומר, בתקופה שהיא ספק אם היא תקופת הביעור, צריך להפקיר את הפירות כל יום מחדש. הרב מרדכי אליהו סובר שיפקיר את הפירות בתחילת התקופה, ויכניס את הפירות לבית על מנת לא לזכות בהם. ספר החרדים מדייק מדברי הרמב"ם שאם אדם לא ביער פרי שלא על מנת לאכול את הפרי, הפרי מותר באכילה לאחר עונת הביעור. המשנה אחרונה מדייק מהמשנה שאם הפרי עבר בעלות, לא צריך לבער את הפרי.
10א. מתי היא עונת הביעור?
זמן הביעור הוא כאשר לא נותרו פירות על העצים בשדה. חז"ל מגדירים את זמן הביעור לכמה פירות. לדוגמא הביעור של הענבים הוא בפסח של השנה השמינית. בירקות, הירק נשאר תמיד עד שקוטפים, אז מתי הביעור בירקות אם בכלל יש? בתוספתא כתוב שלא מתחשבים בירקות שגדלו בבית השלחין. כלומר ירקות לא כלים מן השדה בגלל שאנחנו משקים אותם. בצורה טבעית הם היו אמורים להתכלות. דין ביעור הוא לגבי הפירות שכלים מן החיה. מה לגבי פירות שחיות לא יכולים להשיג בכלל כמו שדה עם גדר?
9ב. ביעור פירות שביעית - הלכה למעשה
הרב בשיעור זה עוסק בפסק ההלכה של ביעור פירות שביעית (הנושא בו הרב עסק בשיעור הקודם). האם ההלכה כשיטת הרמב"ם שאמר שביעור הפירות זה ממש ביעור, או שההלכה כהרמב"ן שאמר שהביעור הוא הפקרת הפירות? המהר"י קורקוס כותב שלשיטת הרמב"ן הביעור מאוד נח. לא צריך ממש להבעיר את הפירות. מספיק להפקיר. לכן, המהר"י קורקוס אומר שבגלל שיש היום עוני ניתן לסמוך על שיטת הרמב"ן, ולא ממש להבעיר. המהר"י קורקוס מסביר איך אפשר להפקיר מבלי שיהיה הפסד כספי לחקלאי. בשיטה זו נוקט גם המהר"ם בן חביב, וכן ר' יוסף קארו. לעומת זאת, החיי אדם סובר כשיטת הרמב"ם. צריך ממש לכלות את הפירות. בצורה זו, מקיימים את המצווה בצורה המהודרת ביותר. בכל זאת, בשעת הדחק אפשר לסמוך על שיטת הרמב"ן. הרב קוק בכל זאת נוקט בשיטת הרמב"ן.
9א. ביעור פירות שביעית - מהו?
הרב בשיעור מביא את המקור לביעור פירות השביעית, ואת דרשת חז"ל "כלה מן השדה - כלה מן הבית". הרב מביא את שיטת הרמב"ם שמסביר פירושו של הביעור הוא לכלות את הפירות. יש שני דרכים לעשות ביעור. צורה אחת היא לשרוף את הפירות ממש, וצורה שנייה היא לאכול את הפירות ולחלק אותם לאחרים שיאכלו. הרב מסביר שהרמב"ן לעומת זאת אינו מסביר שביעור הוא לכלות את הפירות, אלא להפקיר את הפירות. הרב מסביר ששורש המחלוקת בין הרמב"ם לרמב"ן היא בגרסה במשנה.