מסילת ישרים
הרב חיים סבתו
2. העלייה ההדרגתית בעבודת ה' - הקדמה למסילת ישרים (ב)
הרבה פעמים דברים שמוגדרים כ"חובות הלבבות" אנשים נוטים לחשוב שהם כבר מבצעים אותם בצורה טבעית. אך אפילו שכולם יודעים את המושגים הכלולים בכך, מצוות שהן חובות הלבבות דורשות הרבה הבנה והעמקה. בנוסף, הדברים שתלויים בידיעה צריכים תמיד גם להיות תלויים בלב, כדי שלא יווצרו מקרים שחס וחלילה אדם אומר דבר אחר ועושה את ההפך הגמור ממנו מבחינה מוסרית. את שני הדברים האלו נראה היום בהמשך לימודנו את הקדמת הרב המחבר לספר מסילת ישרים. כמו כן נראה גם את מה שהרב מכנה "כל חלקי שלמות העבודה הנרצית לשמו יתברך, והם: היראה, ההליכה בדרכיו, האהבה, שלמות הלב ושמירת כל המצוות"
3. כלל חובת האדם בעולמו (פרק א)
לאחר שלמדנו בהקדמה את השינויים שהאדם צריך לעשות במידותיו, כאן בתחילת פרק א' הרמח"ל כותב שיש שינוי תפיסתי ראשוני מזה, והוא שעל האדם להגדיר לעצמו מהי חובתו בעולמו, כלומר מה הם הדברים שאליהם הוא מכוון את כל עמלו בעולם הזה כדי להגיע למטרה התכליתית שהיא העולם הבא, שכן העולם הזה הינו רק זמני והמטרה שאליה כולם מכוונים נמצאת בעולם הבא. נעיין בכך לעומק בשיעור.
4. על דביקות בה' והיחס הנכון לעולם (פרק א)
הדרך הראשונית להגיע לתכלית הראויה לו לאדם היא על ידי דביקות בה'. אך איך מגיעים לדביקות בה'? מהם הדרכים בהן אפשר ללכת ועל ידי כך להגיע לרמות יותר גבוהות של דביקות? בשיעור נראה כמה דרכים, וכן נתעסק ביחס הנכון שהרמח"ל מורה לאדם להתייחס לעולם - כאמצעי, ולא כמטרה.
7. על כן יאמרו המושלים בואו חשבון (פרק ג)
מה על האדם לעשות כדי להשתחרר מהרמייה של היצר הרע ולעסוק בחשבון נפש? כיצד יכול האדם להשתחרר מכבלי יצרו כדי להתחיל את תיקונו? מתוך דבריו של הרמח"ל נראה מה הדרכים להגיע למצב בו האדם מסוגל להתחיל את מסע תיקונו ואיך החכמים יכולים לעזור לנו במקום בו האינטואיציה של האדם מטעה אותו. וגם - מה יכול לעורר בלימוד התורה את האדם ללימוד מוסר?
11. ביטול תורה וליצנות - מפסידי הזהירות הגדולים (ה)
בראתי יצר הרע - בראתי לו תורה תבלין - אם בורא עולם אומר כיצד להישמר מיצר הרע, האם לא נשמע לו? מוטל על כל אדם לייחד לו זמן ללמוד תורה ולא להישאב לעומס העבודה. בשיעור נקבל כמה עצות מעשיות לקביעת עיתים לתורה ובכך נגן על עצמנו מיצר הרע. בנוסף נעסוק בשיעור בליצנות שהיא מידה רעה המונעת מהאדם לקבל תוכחה ולחזור בתשובה. וגם - האם ייתכן שאדם ירא שמיים ישתה אלכוהול לשכרה?
16. מיהו הנקי? (י)
האם יש אדם שקנה את מידות הזהירות והזריזות שממשיך לגזול או להיכשל בעברות נוספות? בשיעור נראה כי אנשים מורים היתר לעצמם בדברים שונים כמו איחור קל לעבודה או כתיבת קורות חיים לא מדויקים, שאינם אלא גזל של ממש, אלא שהאדם לא רואה בכך חטא גמור. הסיבה לכך היא שהזהיר התגבר על יצרו, אך לא שינה אותו. ואיך משנים את האופי מהיסוד? נתחיל בשיעורנו לעסוק במידת הנקיות שהיא מצרנית למידת הזהירות, אך קשה הרבה יותר להשגה ממנה.
20. איסור מאכלות אסורים ואונאת דברים (יא)
בשיעור שעבר התחלנו לעסוק בעניין מידת הנקיות והרחבנו על שלושה איסורים: גזל, עריות ומאכלות אסורים. היום בשיעור נתמקד באיסור השלישי, ונדבר בחומרת האיסור ומדוע דווקא אכילת מאכלות אסורים מונעת מהאדם להגיע למדרגה כל כך גבוהה כמו הנקיות. בנוסף, נדבר על חשיבותם של איסורים על דיבורו של האדם, כלומר החטאים שנובעים מרצונו של האדם להיות מקובל בחברה - שגם הם מונעים מהאדם להגיע למידת הנקיות.
23. שקרים וחילול ה' - (יא)
ממשיכים בפירוט האיסורים במידת הנקיות. השיעור יעסוק בחומרת איסור השקר והדרכים בהן השקר מונע מן האדם להגיע למידת הנקיות, נפרט קצת בנושא זה על ההבדל בין שקר לבדיה, הבעייתיות בהגזמה והאמת כיסוד מכונן בעולם היהודי. בנוסף, נעסוק גם בעוון חילול השם, הקשר החיוני שלו למידת הנקיות וכמה חשוב להסב לו תשומת לב מרבית.